Email    

    U bevind zich op bladzijde Techniek Disclaimer    
Techniek:

Commer

Voorjaar 1991
Een Commer gekocht. Het is nu Onze Commer.


1992

Onze Commer van binnen en buiten gerestaureerd. Andere motor geplaatst.


1993


1994


1995


1996

Motor gereviseerd i.v.m. lekkende kleppen. Nieuwe linker voorband


1997

Hoge Commers vangen veel wind. Omdat Commers een hekel aan tegenwind hebben en de kinderen niet meer meegaan is er besloten de alkoof te verwijderd.

commer alkoof verwijderencommer alkoof verwijderen
commer alkoof verwijderen

Hierdoor ontstond een Commer Cabrio. Toch maar besloten het open gedeelte dicht te maken met 10mm multiplex, vast gemaakt op een frame van 20mm koker profiel en aan de buitenzijde afgewerkt met alumilium bobbeltjes-profiel plaat.


1998

Grote rem revisie


1999

Grotere brandstoftank geplaatst (100 liter)


2000

Bij een autosloop ga ik opzoek naar een auto met een diesel motor en achterwiel aandrijving. Het wordt een Opel Rekord van 1985 met een 2.3 liter 4 cilinder diesel motor. Hiervan neem ik de maten op, in de lengte gemeten vanaf de koelvin, en in de breedte gemeten vanuit het midden van de motor. Thuis meet ik de ruimte in het Commer vooronder, en eea blijkt zeer goed te passen, op het lucht filter na, deze is te breed, maar dat moet aan te passen zijn. In de bibliotheek vergelijk ik in de "Vraagbaak voor Opel Rekord" de versnellingbak verhoudingen. De verhoudingen van de 1e en 4e versnelling wijken t.o.v. de Commer niet veel van elkaar af. Een week later meet ik bij de autosloop alles nog eens na, en besluit de motor inclusief versnellingbak, cardanas, radiateur, versnellingspook, koppeling kabel, gas kabel, motorsteun rubbers en het 1e gedeelte van de uitlaat te kopen.

Onze Commer motor er uit gehaalt. Opel motor met behulp van de garagekrik er voorzichtig in schuiven. De versnellingsbak blijkt precies tussen de achterste motorophangbeugel en de vloer te passen, er zit boven en onder de versnellingsbak nog 2 cm ruimte. Ik centreer de versnellingsbak met wat stukjes hout, de voorkant van de motor steun ik voorlopig met een verrijdbare garage krik, zodoende kan ik het geheel nog wat verschuiven. Vervolgens gebruik ik het voorste gedeelte van de Opel cardanas en het achterste gedeelte van de Commer. Ik kan de motor zodanig plaatsen dat de samengestelde cardanas qua lengte precies past en het brede olie carter van de Opel motor precies tussen de schuine chassis verstevigings platen valt. Mooier kan het niet. Met gebruik van metaal strip en de Opel motorsteun rubbers maak ik nieuwe motorsteunen. Deze las ik vast aan de chassis balken.

Commer

Voor de achterkant maak ik een steun, door een dwarsbalk onder de chassis balken te bevestigen. Waar de versnellingsbak middels het Opel rubber op rust.

Het los gedraaide koppelstuk tussen het 1e en 2e gedeelte van de Opel cardanas blijkt precies in de uitsparing van de koppel flens van de Commer cardanas te passen. Zodat centreren geen probleem is. De 2 delen las ik vervolgens aan elkaar.

Commer

Voor het bedienen van de koppeling maak ik gebruik van de Opel kabel, hiervoor bevestig ik aan het chassisbalk een strip met een stukje buis waarin de buiten kabel wordt verankerd. De binnen kabel bevestig ik aan het pedaal.

Commer

Voor het bedienen van het gaspedaal heb ik aan het stuurhuis een draaipunt- en een strip gemaakt voor bevestiging van de Opel gaskabel.

Commer

Het Opel uitlaat gedeelte vanaf spruitstuk tot demper moest wat bij gebogen worden, ik heb een nieuwe demper en eindbuis gekocht van een mercedes bus. De eindbuis moest nog verlengd worden zodat deze juist voor het linker achterwiel onder de carrosserie uit steekt. Om de Opel radiateur heb ik een frame gelast van hoek ijzer, de radiateur zit hierin bevestigd met gebruik van de bijbehorende rubbers.

Voor de rem bekrachtiger heb ik gebruik gemaakt van de vacuümpomp die standaard aan de Opel dynamo bevestigd zit. De bijna doorgeroeste leiding naar rem bekrachtiger heb ik vervangen door een 8 mm koperen leiding.

De voormalige benzinetank heb ik voorzien van een aansluiting voor de diesel retourleiding, diesel aanvoer en retourleiding heb ik gemaakt van 8 mm koper. De staat van de oude benzine leiding was zeer slecht.

Het luchtfilter moest smaller gemaakt worden, deze past niet in de uitsparing in de carrosserie. Het filterhuis heb ik in de lengte door midden gezaagd, zodanig dat boven het filter element nog 2 cm ruimte overbleef. Het geheel heb ik dicht gemaakt met een aluminium plaat en kit.

Nieuwe start accu gemonteerd.


2001

2 januari 2001:
Commer is goedgekeurd door RDW te Almelo.

mei 2001:
Het duurt echter nog tot medio mei 2001 eer we het vernieuwde kenteken in huis hebben.


2002

Stoelen vervangen door 2 ASS kuipstoelen. Stoelen geplaatst op een draaiplateau.
De flexibele remleidingen van de beide voorwielen en achteras vervangen.


2003


2004

Een lek in diesel tank gedicht


2005

Fusé rechts vervangen. Uiteindelijk bleek de speling niet door de fusé veroorzaakt te worden maar door een los zittende spie, waardoor er speling ontstond.


2006


2007

Andere motor geplaatst. De 2.3D Opel Rekord motor van 1985 vervangen door een 2.3DTR (Turbo Diesel Intercooling) Opel Omega motor van 1993. Deze motor heeft 25 PK meer. Uiteindelijk blijkt dit een even zo grote operatie te zijn als de ombouw van de Commer benzine motor naar de Opel Rekord Diesel motor in 2000. De turbo veroorzaakte onder andere dat de handrem gewijzigd moest worden, het koppelingspedaal aangepast moest worden en het gehele luchtfilter systeem vervangen moest worden. De bijbehorende versnellingsbak is ongeveer 8 centimeter korter dan de Rekord bak. Vanwege de lengte van de cardanas heb ik daarom de Rekord bak gebruikt.

koppeling - turbo
moderne handrem bedieningversleten kartels in tandwiel
Alles zit er inolie leidingen
Foto midden boven: Kopellingspedaal ingekort vanwege de turbo.
Foto links boven: Moderne handrem vanwege de turbo.
Foto rechts boven: Defect tandwiel uit de oliepomp, binnenin uitgesleten.
Foto rechts onder: Aansluiting oliekoeler.
Foto links onder: Zo, alles zit er weer in.

april 2007:
Tijdens de eerste proefrit met de DTR motor bleek de oliepomp niet genoeg druk te leveren. Oorzaak hiervan is de uitgesleten kartel verbinding tussen het tandwiel en de aandrijf-as. Een nieuw tandwiel bleek niet makkelijk verkrijgbaar. Uiteindelijk is het bij Opel dealer Hartgerink in Hengevelde gelukt.

juli 2007:
Onze Commer heeft 2 x nieuwe voorbanden gekregen; Fulda Conveo Tour 7.50 R16 122L
Tijdens de vakantie breekt de verloop-nippel van de oliedrukvoeler af. Gelukig waren we juist gestopt bij een benzinestation, waar ik een grote plas olie onder onze Commer signaleerde. De nippel heb ik tijdelijk kunnen dichten met een zelfgemaakte hardhouten plug van 9mm waar ik, om het geheel vast te klemmen een houtschroef heb in gedraait.

november 2007:
Onze Commer is weer APK goedgekeurd.

december 2007:
I.v.m. start problemen, 2 defecte gloeibougies vervangen.
Elektrische aansluitingen op het contactslot vast gesoldeerd.


2008

juli 2008:
De dag voordat we naar Noorwegen op vakantie gaan doe ik de tank extra vol en vervolgens ontdek ik dat de dieseltank weer lek is. 80 liter dieselolie afgetapt. Tank gedemonteerd en gerepareert. Tijdens de eerste vakantiedag ruikt mijn vrouw dieselolie. Ik ook, maar ik wil het nog niet ruiken. Onderweg toch maar even gestopt en ja hoor, we hebben diesel lekkage onder de motorkap. Blijkt dat bij monteren van de dieseltank de retour leiding bekneld is geraakt. Hierdoor kon de overtollige diesel niet terug gepompt worden, vanwege de overdruk die daardoor ontstond is de retourslang ter hoogte van de verstuivers geknapt. Op een parkeerplaats de slang gerepareerd en de tank los geschroefd om de leiding te verleggen.

Tijdens de tweede dag van de vakantie stopt de ruitenwisser er mee en moeten we in de stromende regen de juiste route door Götenborg zoeken. s'avonds op de camping blijkt dat er wat is afgebroken van het heen-en weer meganisme. De rest van de vakantie moeten we ons behelpen met een door handkracht (touw en elastiek) aangedreven ruitenwisser.

Boosdoener
Tijdens de derde vakantie dag wordt Onze Commer aangerand door een tractor van BG Stone.
Schade rechts achter
  • Voor bumper verbogen
  • Rechter voorspatbord total loss
  • Rechter knipperlicht verpulverd
  • Rechter spiegel gebroken
  • Flinke deuk rechts voor
  • Houten zijbalk afgebroken
  • Deuk rechts achter
  • Raam rechts achter gebroken
Dit was het rechter voorspatbord
Boosdoener
augustus 2008:
Ruitenwissermotor + heen- en weer meganisme vervangen.
Nieuw luchtfilter.

september 2008:
Onze Commer gedeeltelijk hesteld. Met o.a. een nieuwe houten stootbalk. Tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om rechtsachter een luikje te monteren zodat we gemakkelijker in de voorraadkelder kunnen.
Gedeeltelijk hersteldGedeeltelijk hersteld
De dieselolietank die toch nog niet helemaal dicht was vervangen voor deze aluminium tank van 70 liter. Alu tank via marktplaats
December 2008:
Rechter achter rem gangbaar gemaakt.
APK goedgekeurd.

2009

april 2009:
2 x accu vervangen.

augustus 2009:
Lekkende brandstofpomp vervangen.

oktober 2009:
Stelbout van de dynamo afgebroken!!??!!. Gelast.

2010

Oktober 2010:
Uitdeuk, plamuur en spuit -werkzaamheden aan de rechter voorkant als gevolg van de botsing in 2008.
Spuitwerkzaamheden

November 2010:
Deur-railgeleiders van schuifdeur vervangen.

December 2010:
Onze Commer is weer APK gekeurd.
Stelbout van de dynamo weer afgebroken!?! Weer gelast.

2011

Augustus 2011:
I.v.m. steeds moeizamer starten, 3 van de 4 gloeibougies vervangen.

September 2011:
Nieuw knipperlicht bediening aan het stuurhuis gemonteerd. Eentje die ook na het terug sturen automatisch uit gaat. Gecombineerd met bediening van dim- en groot licht.


2012

April 2012:
Turboslang tussen intercooler en motor vervangen.

Mei 2012:
Nieuw vinyl op de vloer gelegd.
Nieuwe huishoud accu. I.v.m. gewichtverdeling beide accu's nu aan de linkerkant.
Alle waterkoeling slangklemmen aangedraait. (meesten zaten behoorlijk los)

Juni 2012:
Brandstofniveau voeler gerepareert door er een extra massa draad aan te solderen.

september 2012:
Het duurt wel 20 kilometer alvorens de dynamo stroom levert. Daarna doet hij het normaal. Ook bij meerdere keren starten ?!?

Oktober 2012:
Brandstofnivea meter geeft lege tank aan. Zou de voeler weer stuk zijn.?

November 2012:
I.v.m aanstaande APK een andere dynamo gemonteerd. Deze laadt wel direct de accu bij.
Tijdens een rit stopt de dynamo met laden. Blijkt dat de dynamo los zit.
Bij nadere inspectie blijkt het ophang frame van de dynamo gebroken te zijn.
Dit is gedeeltelijk een oude breuk. Waarschijnlijk al zo oud dat hierdoor enkele jaren geleden ook de V-snaar stelbout van de dynamo telkens brak.
Stelboutbreuk  Stelboutbreuk

afgebroken dynamo steun

Tijdens vervanging van het ophang frame blijkt er ook nog een bevestigings bout afgebroken te zijn. Een gedeelte van de bout zit in het aluminium boutgat in de motor. De bout er uitgeboord maar tijdens het uithalen blijkt de bout in het boutgat nog een keer gebroken is!! (dubbele boutbreuk). Nadat ik het laatste stuk bout er voorzichtig uit geboord heb kon ik nieuwe schroefdraad (M12 ipv M10) tappen en het frame + dynamo monteren.

Waarschijnlijk heeft de aandrijfriem van de dynamo, doordat de dynamo niet goed vast zat, geslipt en duurde het daarom lang voordat de dynamo voldoende stroom kon leveren om de accu op te kunnen laden. (zie september 2012)

Onze Commer is weer APK gekeurd.


2013

Januari 2013:
Brandstof niveau voeler vervangen
Kachel bediening gewijzigd. De hand bediende kraan vervangen door een electrische afsluiter

Mei 2013:
  • Olie ververst
  • Cosmetische werkzaamheden
cosmetisch


2014

juli 2014:
Onze Commer krijgt met hulp van onze kleinzoon 2 andere bladveerpakketten op de vooras. Het bestaande veren pakket was door de vele verkeersdrempels futloos geworden. Tevens zat er speling op de ophanging. Omdat de "nieuwe" pakketten (van een 6 cylinder) uit 9 bladen bestaan ipv 8 heb ik via Commerclub Nederland twee langere bladveer stroppen verkregen.

Momenteel staat onze Commer weer mooi waterpas.
commer marlo

2015

april 2015:
Onze Commer is weer voor 2 jaar APK gekeurd. Alleen de linker achterrem moest wat bijgesteld worden.

juni 2015:
Onze Commer moet telkens overgeven. Gooit het koelwater expansievat leeg tijdens berg beklimmen en lange autobaan ritten. Rustige touristische routes rijden gaat zonder problemen.

november 2015:
Cilinderkop gedemonteerd, en ja hoor, de koppakking van de 2.3DTR is lek.
Kop laten vlakken en reviseren. Klepgeleiders, kleprubbers, nieuwe pakkingen en nieuwe boutenset.

commer cilinderkoploos commer cilinderkoploos


December 2015:
Altijd mooi als je de doppendoos ratel weer de andere kant op kunt zetten.
De gereviseerde kop zit er weer op en het motortje loopt mooi. Rammelt minder dan voorheen en start vlotter. Heeft wel een doffer geluid uit het luchtfilter dan voorheen, ik hoop dat het veroorzaakt word vanwege meer kracht ;-)). Klepspelingen zijn in orde.

commer opel koppakking
commer opel koppakking


Volgende project is de koppeling. We hebben al jaren last van dat onze Commer bij een korte pauze na lange ritten SOMS slecht wil starten. Het lijkt dan alsof de accu bijna leeg is, de startmotor trekt het dan niet meer. Na verwisselen van accu blijft dit euvel bestaan. Ook is de diode die de 2 accu's onafhankelijk oplaad al eens verwijderd omdat de diode een verlies van 0,7 Volt geeft maar het euvel bleef. Echter dit probleem doet zich niet altijd voor.
Nu ben ik er afgelopen zomer achter gekomen dat het zo nu en dan slechte starten komt doordat bij warme motor de koppeling blijft plakken. Als de vitessenbak in vrijloop staat verloopt het starten moeiteloos.

De versnellingsbak verwijderd en de koppeling drukplaat verwijderd en toen kwam er al meteen een stukje metaal uit vallen. De koppelingplaat is voorzien van 4 veren die schokken moeten opvangen en daarvan waren 2 beugels gebroken. Anderhalve beugel zat nog als losse delen in de koppeling. De andere halve was kennelijk verschredderd.
commer opel koppeling
commer opel koppeling

Ook kwam er een lege kooi uitvallen van het naaldlager waarin het uiteinde van de prise-as verlagert zit in de krukas. Dit lager moest dus ook vervangen worden. De buitenschaal van het naaldlager zat vast binnen in de krukas. Deze heb ik er uit gekregen met een binnentrekker die ik zelf gemaakt heb van een keilbout.
keilbout binnentrekker

Via ebay.de heb ik in Duitsland een NOS koppelingset gekocht voor €100
Deze moet nog gemonteerd worden.


2016

Tijdens de werkzaamheden aan de koppeling zag ik dat de linker schokdemper olie lekt.
De armstrong schokdemper vervangen. Ik had er nog een paar op voorraad liggen van een achteras. De arm in de juiste stand overgezet en nieuwe olie er in.

April 2016:
De nieuwe koppeling is gemonteerd. Onze Commer functioneert weer als vanouds.


2017

April 2017:
Onze Commer is na het vervangen van het afdicht rubber tussen de ontluchtingleiding en de rembekrachter weer voor 2 jaar APK goedgekeurd.

Augustus 2017:
Motorolie vervangen.


2018

Mei 2017:
Vulslang dieseltank vervangen

Augustus 2018:
Omdat de cardanas bij een snelheid boven de 90km/h begon te trillen en te bonken heb ik de Hardyschijf vervangen. Probleem verholpen.


2019

April 2019:
APK afgekeurd!
  • Dwarsbalkjes aan beide zijden bij de achterwielen te ver doorgeroest.
  • Linksvoor 41% minder remvermogen dan rechtsvoor.
Dwarsbalkjes gelast en verstevigd.

Waarschijnlijk is er vorig jaar tijdens de jaarlijkse doorsmeerbeurt te veel vet in de fusé gedrukt en is het overtollige in de remmerij terecht gekomen want de remschoenen waren vettig. Eerst geprobeert het geheel vetvrij te maken en de remschoenen opgeschuurd, maar nog steeds 39% verschil. Uiteindelijk een paar oude, nagenoeg versleten remschoenen er opgezet en nu is het verschil in remvertraging met 7% binnen de norm.

Onze Commer heeft weer voor 2 jaar het stempel "goedgekeurd".

commer voorrem commer voorrem commer voorrem


30 juni 2019:
Vandaag is het feest, onze Commer is 50 jaar geworden.
commer 50 jaar
Naar boven

Onze Commer is van Engelse makelij.

Onze Commer heeft als type aanduiding Walk-thru.

Onze Commer is van bouwjaar 1969.

Onze Commer heeft kenteken ZA-71-58

Onze Commer heeft van 1969 tot 1978 dienst gedaan als bestelwagen bij van Gend & Loos.

Onze Commer had bij van Gend & Loos auto nummer 21356

Onze Commer is door een vorige eigenaar in 1978 omgebouwd tot camper.

Onze Commer hebben we in 1991 gekocht. . .